De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een ontwerpbesluit gepubliceerd dat de invoering van een groepstransportovereenkomst (Groeps-TO) mogelijk maakt. Zo’n overeenkomst helpt bedrijven binnen energiehubs om lokaal vraag en aanbod van elektriciteit op elkaar af te stemmen. Daardoor is er minder gezamenlijke transportcapaciteit nodig en ontstaat ruimte op het net, ook in congestiegebieden.

‘De groepstransportovereenkomst helpt bedrijven in het vinden van schaarse transportcapaciteit’, zegt Manon Leijten, bestuurslid van de ACM. ‘Het is een belangrijk onderdeel in de aanpak van netcongestie en belangrijk voor het ontwikkelen van energiehubs.’

‘Door samen te werken in een groep kunnen bedrijven hun verbruik straks lokaal op elkaar afstemmen. Het net wordt dan efficiënter gebruikt waardoor er transportcapaciteit vrijkomt.’

Via pilots is inmiddels ervaring opgedaan. De ACM heeft die betrokken bij het opstellen van het ontwerpbesluit. Marktpartijen hebben 6 weken de tijd om te reageren op het ontwerpbesluit van de ACM. 

De ACM verwacht in het najaar een definitief besluit te nemen waarna netbeheerders op grotere schaal groepstransportovereenkomsten aan kunnen bieden.

Nieuwe contactvormen

Groepstransportovereenkomsten zijn één van de maatregelen waarmee de ACM het volle stroomnet wil aanpakken. Deze week kwamen daar twee definitieve besluiten bij: gecontracteerd transportvermogen en real time interface.

Met het eerste besluit krijgen grootverbruikers in drukke netgebieden niet automatisch extra capaciteit als ze hun contract overschrijden. Extra capaciteit moet voortaan apart worden aangevraagd.

Met het codebesluit real time interface zorgt de ACM er voor dat netbeheerders opwek- en opslaginstallaties snel en precies kunnen aansturen. Hierdoor kunnen zij snel ingrijpen bij dreigende netcongestie en wordt het net efficiënter gebruikt.

netcongestie energiehub energietransitie