Studiereis economische gebiedstransformaties: nieuwe regionale verdienmodellen
woensdag 29 januari 2025 Woensdag 29 en donderdag 30 januari Vlaanderen en Zuid-Nederland
Het gaat er niet alleen om dat we durven kiezen voor nieuwe economie, maar dit ook ruimtelijk laten landen. Dat gebeurt steeds vaker in gebieden die al een economische functie hebben, en getransformeerd worden naar nieuw economisch gebruik.
Daarbij wordt aangesloten bij drie belangrijke beleidstrends: 1) circulaire en biobased economie als nieuwe standaard, 2) ruimte maken voor innovatie en 3) brede welvaart als uitgangspunt voor gebiedsontwikkeling.
STUDIEREIS ECONOMISCHE GEBIEDSTRANSFORMATIES
Tijdens de Studiereis economische gebiedstransformaties: nieuwe regionale verdienmodellen die vakblad Bt en Buck Consultants International (BCI) op 29 en 30 januari organiseren, bezoeken we vier steden en regio’s in Vlaanderen en Nederland die al keuzes hebben gemaakt, en met gebiedstransformaties nieuw economisch momentum genereren, in plaats van nieuwe woongebieden.
Je leert:
- Hoe je de gewenste economie/economische ontwikkeling in een gebiedstransformatie borgt;
- Hoe je grondgebruik in de gewenste richting stuurt (het juiste bedrijf op de juiste plaats);
- Hoe je bouwt aan een nieuwe economie in een complex samenspel met andere ruimtelijke belangen;
- Hoe je diverse belangen afweegt in een gebied en aangrenzend aan het gebied;
- Hoe je financiële en andere instrumenten toepast om de doelen ook écht te bereiken;
- Hoe je het bedrijfsleven betrekt bij de invulling van een gebiedstransformatie;
- Hoe je nieuwe economische en ruimtelijke concepten toepast (meerlaags, functiemenging)
Schrijf je nu en ga mee naar de volgende hotspots:
Blue Gate Antwerpen: van petroleumhaven naar eco-effectief HMC-cluster
Op de rechteroever van de Schelde, ten zuiden van de stad Antwerpen, ligt Blue Gate Antwerp – voorheen Investeringszone Petroleum Zuid. Blue Gate Antwerp is het eerste eco-effectieve, watergebonden HMC-cluster in België en biedt ruimte aan innovatieve ondernemingen met een heldere ambitie: lineair groeien dankzij circulair werken. Er wordt voorrang gegeven aan bedrijven die de ligging aan het water optimaal benutten. Alle activiteiten moeten beantwoorden aan minimumeisen op het vlak van ecologische effectiviteit waarbij het cradle to cradle-principe wordt gehanteerd: een gesloten kringloop op het vlak van water, materialen en energie. De 63 hectare tellende site wordt begrensd door de nog actieve petroleuminstallaties, de Hobokense Polder, de spoorlijn Antwerpen-Boom, de Generaal Armstrongweg en de Schelde. Het gebied ligt op slechts enkele kilometers van het stadscentrum, vlakbij de trendy buurt ‘t Zuid en de toekomstige nieuwe woonwijk Nieuw Zuid. Er komen drie zones: een voor ecologische productie, een voor slimme logistiek en stadsdistributie en een voor onderzoek en ontwikkeling. Blue Gate Antwerp is een projectvennootschap met AG VESPA en de Participatiemaatschappij Vlaanderen als aandeelhouders. Blue Gate Antwerp is mede dankzij het brownfield convenant tot stand gekomen.
Meer informatie: https://omgeving.vlaanderen.be/nl/blue-gate-antwerp
Wetenschapspark Arenberg: van kenniseconomie naar nog sterkere kenniseconomie
Wetenschapspark Arenberg in Leuven met als stichtende leden KU Leuven, Stad Leuven, Interleuven en de POM Vlaams-Brabant stimuleert sinds het begin van de eeuw de groei van nieuwe hightech bedrijven door met kantoorruimte en laboratoria hun kernactiviteiten te ondersteunen. Na bijna 25 jaar gaat het park richting zijn finale vorm. Anders dan haast met uitgifte, hanteert het wetenschapspark namelijk een streng deurbeleid. Alle bewoners en huurders moeten een link hebben met drie kennisdomeinen ICT, biomedische wetenschap of mechatronica. Een beheerorganisatie ziet daarop toe. Ook nieuwe vastgoedontwikkeling wordt langs die thematische meetlat gelegd. Op het wetenschapspark wordt onderzoek gedaan. Voor echte productie is geen plaats. De nabijheid van het wetenschapspark bij kennisinstellingen zoals Imec, dat onlangs een investering van 2,5 miljard euro ontving in het kader van de Europese Chip Act voor een NanoIC pilot line, KU Leuven en UZ Leuven zorgen voor een dynamische interactie tussen ondernemers en wetenschappers. Dit genereert vernieuwende ideeën en versnelt de groei van de Leuvense hightech regio.
Meer informatie: https://wetenschapspark-arenberg.be/nl/over-ons/missie-amp-visie/
Logistics Valley Flanders: van brownfield naar duurzame logistiek
Ford Genk sloot in 2012 definitief de deuren. Wat over bleef was een gigantische brownfield in het hart van Europa. De vroegere Ford-site onderging de afgelopen jaren een enorme metamorfose tot Logistics Valley Flanders, met ruimte voor logistieke en industriële bedrijvigheid, voorzien van een 430 meter lange kademuur aan het Albert Kanaal. Op vrijdag 29 september 2023, ruim 10 jaar na de sluiting van de Ford-fabriek, werd het nieuwe, multimodale bedrijventerrein officieel ingehuldigd. Met een ‘Dry Port Genk’ van H.Essers als nieuwe inlandterminal voor hun chemiedivisie. Zij verwachten dat ze dankzij deze terminal 1.800 vrachtwagens per maand van de weg zullen kunnen halen, zowel voor inkomende als uitgaande transporten. En een nieuw logistiek park van het consortium Genk Green Logistics (GGL), een uiterst modern logistiek en semi-industrieel complex van ongeveer 250.000 m². Dat park kwam tot stand dankzij een joint venture tussen Group Machiels en Intervest Offices & Warehouses. Ondertussen zijn Eddie Stobart, P&O Ferrymasters, Nippon Express, Neovia en Konings er thuis. GGL nam in totaal 42 hectare van de 133 hectare tellende site af, inclusief sloop en sanering. De rest van de site is openbaar domein en wordt verpacht.
Meer informatie: https://www.dvo.be/artikel/watergebonden-logistics-valley-flanders-in-genk-spoelt-ford-kater-definitief-door
Chemelot: van fossiel naar klimaatneutraal chemiepark
Ten opzichte van 1990 is de uitstoot van broeikasgassen van Chemelot al met 45 procent teruggebracht. De ambitie is echter veel groter. De bedrijven op Chemelot willen samen de eerste klimaatneutrale en circulaire chemie- en materialensite van Europa realiseren. Chemelot is de kraamkamer van grondstoffen van honderden dagelijkse producten, op basis van inkomende stromen: nafta en aardgas. In 2050 moet dat volledig vervangen zijn door circulaire varianten bestaande uit bijvoorbeeld huishoudelijk restafval en houtafval. Op het 800 ha. metende terrein staan al proefopstellingen, demofabrieken en zelfs industriële installaties die op circulaire grondstoffen draaien. En er wordt hard gewerkt aan de herontwikkeling van Port of Chemelot (in Stein) waarlangs de nieuwe aanvoer van circulaire grondstoffen kan plaatsvinden. De nieuwe haven biedt hierin enorme voordelen ten opzichte van wegvervoer. Bij een volledig circulaire economie neemt het gebruik van fossiele grondstoffen af, terwijl de behoefte aan circulaire en biobased materialen toeneemt. Dit type grondstof kan vaak niet via pijpleidingen worden vervoerd en moet daarom per schip of over de weg worden getransporteerd. Transport over de weg zou een verdrievoudiging van vrachtwagenbewegingen naar Chemelot betekenen. De betrokken gemeenten Sittard-Geleen en Stein dragen bij aan de transformatie door optimalisatie van ruimtelijke planvorming en verbetering van lokale infrastructuur.
Meer informatie: https://www.chemelot.nl/nieuws/ontwikkeling-van-port-of-chemelot
PROGRAMMA
Vertrek: woensdag 29 januari 09.30 uur vertrek per bus vanaf Station Breda
Terugkeer: donderdag 30 januari 18.00 uur op Station Eindhoven (meerijden terug tot Breda is mogelijk)
Dag 1 – Woensdag 29 januari
Ochtend
09.00 uur
Verzamelen achterzijde station Breda
09.15 uur
Vertrek per bus naar Blue Gate Antwerpen, Naftaweg, 2000 Antwerpen
10.45 uur
Aankomst bij Blue Gate Antwerpen
11.00 uur – 12.30 uur
BLUE GATE ANTWERPEN
Introducties door onder andere Dimitri Torfs, lid Management Committee Blue Gate Antwerp Development & regional manager Antwerp, Bopro NV, gevolgd door een (bus)tour door het gebied.
12.45 uur
Lunch
Middag
14.00 uur
Vertrek naar Wetenschapspark Arenberg, Gaston Geenslaan 11/B4, 3001 Leuven
15.15 uur
Aankomst Wetenschapspark Arenberg
15.30 uur – 17.00 uur
WETENSCHAPSPARK ARENBERG
Introducties door onder andere Jim Vranken, algemeen directeur Wetenschapspark Arenberg en Stad Leuven, gevolgd door een rondleiding over het park
Diner en overnachting in Leuven
Dag 2 – Donderdag 30 januari
Ochtend
08.30 uur
Verzamelen in lobby
08.45 uur
Vertrek naar Logistics Valley Flanders, Henry Fordlaan, 3600 Genk
10.15 uur
Aankomst Logistics Valley Flanders
10.30 uur – 12.30 uur
LOGISTICS VALLEY FLANDERS
Introducties door onder meer Stad Genk, Vlaamse Waterweg gevolgd door een (bus)tour over de site incl. bezoek aan gebruikers op het GGL-terrein
12.45 uur
Lunch
Middag
14.00 uur
Vertrek naar Chemelot, Kerenshofweg 101, 6167 AE Geleen
14.45 uur
Aankomst bij Chemelot
15.00 uur – 16.30 uur
CHEMELOT
Introductie door onder andere Merijn Wetzels, director DSM Lease, en bustour over het Chemelot-terrein en langs de nieuwe Port of Chemelot
16.45 uur
Bus terug naar Eindhoven
18.00 uur
Aankomst Station Eindhoven
FACTS & FIGURES
Wat: Studiereis economische gebiedstransformaties: nieuwe regionale verdienmodellen
Wanneer: woensdag 29 en donderdag 30 januari 2025;
Voor wie: ambtenaren van gemeenten en provincie, medewerkers van regionale ontwikkelingsmaatschappijen et cetera;
Kosten*: 1450,- euro.
Aanmelden: https://kennislab.typeform.com/to/HGpKbfNc
*compleet verzorgd met lunches, diner, consumpties, overnachting, mogelijke entreegelden, vervoer, reisbegeleiding en een reisverslag achteraf;